En välplanerad och modern lekplats med ny och rolig lekplatsutrustning kan vara ett säljargument för en bostadsrättsförening som genomgår generationsskifte.
Bostadsrättsföreningen Humlan var på väg att genomgå en föryngring. Det var många äldre som bodde i husen nu. När husen var nybyggda och föreningen var ny så hade lägenheterna varit populära för barnfamiljer. Det hade varit ständigt spring av barnafötter i trapporna och lek på gården. Nu var dock alla barn utflugna och endast deras föräldrar bodde kvar.
Det var till och med så att de där föräldrarna numera var för gamla att bo kvar. Fler och fler lägenheter såldes och började fyllas med barnfamiljer igen. Det var alltså ett generationsskifte på gång. Nya familjer, nya barn och nya vänskapsband. Det blev trevligt på innergården med lite liv och rörelse igen.
Ny lekplatsutrustning
Föreningens styrelse insåg dock att de behövde göra något åt den gamla lekplatsen. Den hade stått i det närmaste oanvänd i årtionden och var verkligen inte lockande längre. Alltså kontaktade de en firma som sålde lekplatsutrustning. Firman hade bra referenser, från skolor och parker liksom från andra BRF. Styrelsen gav dem i stort sett fria händer, utgående från en fastställd budget.
Resultatet blev över all förväntan. Medlemmarna i styrelsen tyckte att det såg riktigt inbjudande ut och fick nästan själva lust att överge mötesbordet för att börja leka istället. Ännu bättre var att de som lekplatsen var avsedd för, barnen, helt klart uppskattade allt det nya. Lekplatsen blev till och med ett säljargument för lägenheterna.