kontrollansvarig

Dags för renovering eller ombyggnation? Då kan du behöva en kontrollansvarig

Om du ska göra en större förändring i hemmet, i stil med en renovering eller en ombyggnation, kan en kontrollansvarig behövas. Ska du bara göra mindre arbeten krävs det oftast inte. En bra tumregel är att om ditt arbete inte behöver lov eller anmälan, behövs inte heller någon kontrollansvarig.

Vad gör en kontrollansvarig?

En kontrollansvarig har uppgiften att medverka till att ditt projekt uppfyller de krav och regler som finns. Bland annat ska denne hjälpa dig att ta fram förslag på en kontrollplan och se till att den följs.

 

Den som är kontrollansvarig ska också vara med vid tekniskt samråd, besiktningar, andra kontroller och skriva ett utlåtande som senare ska fungera som underlag för byggnadsnämndens slutliga besked.

 

Krav när du anlitar en kontrollansvarig

Vem som helst kan inte agera kontrollansvarig. Den som ska kontrollera ditt arbete måste ha ett certifikat, ett krav som finns i EU:s tjänstedirektiv, vilket säger att endast certifierade personer får göra de uppgifter som en kontrollansvarig ska göra.

 

Det är också bra att känna till att den kontrollansvariga måste ha en självständig ställning. Självständig ställning innebär att personen du anlitar inte får ha några direkta kopplingar till dig. Som exempel får en kontrollansvarig inte vara en nära släkting eller arbeta på samma företag som dig.

 

Hur en kontrollansvarig tillsätts

Det är byggnadsnämnden i kommunen som tar beslut om det krävs en kontrollansvarig för en viss byggåtgärd, och i så fall vem. Vem det handlar om ska stå i beslutet om bygglov. Ibland kan det hända att kommunen beslutar att en kontrollansvarig krävs, även om uppgiften som ska utföras normalt sett inte brukar kräva det. Det är därför bra att alltid vara beredd på att kontrollansvarig kan behövas.

 

Tänk på att det ändå är du som är byggherre som ska anlita den kontrollansvarige, även om byggnadsnämnden fäster det på papper.

 

Kostnader för att anlita en kontrollansvarig

Det är givetvis svårt att på rak arm säga vad en kontrollansvarig kostar. Vad den slutliga summan kommer att landa på beror inte minst på hur stort jobbet är. Något som kan vara bra att ha i bakhuvudet är att kostnaden för en kontrollansvarig sällan understiger 10 000 kronor, även när det handlar om mindre projekt som kräver bygglov.

 

När det kommer till större arbeten är en bra tumregel att den kontrollansvarige kommer att kosta ungefär 1 – 2 procent av projektets totala värde. Om du bygger ett hus som kostar dig två miljoner kronor kan du räkna med att utgifterna för den kontrollansvarige kommer att landa på en summa mellan 20 000 och 40 000 kronor. Det här är givetvis inte skrivet i sten, och det beror också på hur väl du förhandlar, vad för typ av husbygge det är och hur lång tid det tar.